Tuesday, February 7, 2012

Sehiris Bulan by Hafizah Iszahanid



Tajuk : Sehiris Bulan
Pengarang : Hafizah Iszahanid
Penerbit : Jemari Seni
Muka Surat : 511
Harga:  RM 18 (including postage)

✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ 

Hidup ini pelik, dan bahagia itu subjektif.
Sesetengah orang mentafsirkan bahagia letaknya pada cinta. Sesetengah pula bahagia itu adalah kemuncak kerjaya. Sesetengahnya pada membahagiakan keluarga.

Lili Julia, wartawan muda yang hatinya terpaut pada jejaka berjiwa seni, Adlan Huzairi. Malangnya pula lelaki itu berkongsi rasa dengan Zaira. Nota cinta Adlan Huzairi sentiasa menghujani hati Julia namun bagi Zaira, Julia itu bagai ahli sihir yang menghalang segala kehendak hatinya pada Adlan.

Hati, sebenarnya apa yang kau mahu?
Hati, sebenarnya masihkah engkau dihambat rindu?

Engku Effendi masih mengharap cinta tidak kesampaian daripada Kassandra Pullman, namun bondanya Engku Mahani, mahu dia teguh membina perasaan terhadap Lili Julia.

Sehiris bulan di langit mengumpul selaut rasa tulus perasaan seorang manusia dalam pengembaraan rasa untuk menemui cinta. Lili, Zaira, Adlan, dan Engku Effendi, mereka adalah pemain wayang di bawah cahaya bulan berona perasaan!

* * *
HAFIZAH ISZAHANID menukangi Sehiris Bulan dengan bahasa yang indah dan sedap dibaca. Pemenang Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2009 kategori cerpen ini tahu apa yang perlu untuk anda ‘lihat’ dan ‘dengar’ dalam karya terbaharunya ini.

✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ ✿◕ ◕✿ 

No comments:

Post a Comment