Monday, October 3, 2011

Keimanan Cinta by Munie Asra


SOLD TO NADIAH
Tajuk : Keimanan Cinta
Pengarang : Munie Asra
Penerbit : Galeri Ilmu
Muka Surat : 269
Harga:  RM 15(including postage)

✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿

“Cinta kepada isteri kamu tidak seharusnya melebihi cinta kepada Allah dan Rasul.”
Mendengar kata-kata Tan Sri Koh, Alan tersedar. Dia lupa menyandarkan harapan hanya kepada Allah. Alan beristighfar, moga Allah tidak menarik kembali keimanan cinta kepada-Nya.

Fazura, seorang novelis muda memenuhi masa lapang di Rumah Anak Yatim Baiduri. Di situ, dia berkenalan dengan seorang lelaki Cina tua. Fazura tidak menyedari bahawa lelaki itu adalah Tan Sri Koh, seorang hartawan Malaysia.

Alan Koh, cucu Tan Sri Koh dipaksa berkahwin dengan Fazura. Sekiranya dia ingkar, datuknya mengugut untuk menarik kembali harta dan perniagaannya. Fazura menghidap leukemia tetapi merahsiakan penyakitnya daripada pengetahuan Alan kerana dia tidak inginkan cinta yang lahir dari simpati.
Pada saat Fazura dan Alan mula rapat, muncul Andy Azman, seorang pemuda yang Islam hanya pada nama, menaruh perasaan pada Fazura. Adakah Alan akan melepaskan cintanya? Mampukah Fazura bertahan dengan penyakit leukemianya? Mampukah Andy menghadapi ujian cinta dari-Nya?

Sedikit petikan bab:

Alan tidak dapat menumpukan perhatian pada bacaan. Kata-kata datuknya masih terngiang-ngiang di telinganya. Nampaknya datuknya serius kali ini. Datuknya benar-benar ingin melihat dia berkahwin.
“Granpa, she’s a Muslim. I can’t marry her.”
“You embrace Islam. Then, you will be a Muslim too.”
“What? Are you crazy?”Alan terkejut dengan kata-kata datuknya. Dia tidak sangka begitu mudah datuknya membuat kesimpulan – menyuruhnya memeluk Islam. Bukankah dulu datuknya sendiri yang selalu merendah-rendahkan Islam? Bukankah datuknya yang mengata Islam adalah agama yang ketinggalan zaman dan agama ekstrim?
“Granpa, I don’t believe in God.” Alan mengingatkan datuknya. Dia tidak percaya adanya Tuhan. “Do you think God really exist?”
“Marry her, then you will find the answer,” jawab Tan Sri Koh.
“If I refuse?” Alan menguji kesungguhan datuknya.
“Remember, I’m still alive. I can take back the company and donate all the asset to charity. I’m old already,” ugut Tan Sri Koh.
Nampaknya datuknya serius sekali. Alan tahu kalau datuknya sudah membuat keputusan, sukar bagi sesiapa pun untuk mengubahnya.
“Let me see her first.”Alan beralah.
Tan Sri Koh senyum.
“You will never regret, grandson,” Tan Sri Koh menepuk belakang Alan sambil menyanyi-nyanyi kecil. Cepat pula dia berubah apabila Alan menyatakan persetujuan untuk menemui Fazura. Ternyata gadis itu seorang yang penting bagi datuknya.
“I hope so,” dengus Alan sambil berlalu pergi.

✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿✿


No comments:

Post a Comment